Παναθηναϊκός à la Roma

Παναθηναϊκός à la Roma

Πάμε λίγο πίσω. Τη σεζόν 2005-2006 ο Λουτσιάνο Σπαλέτι γίνεται προπονητής της Ρόμα, που εκτιμά την καλή δουλειά που έκανε στον πάγκο της Ουντινέζε. Η σεζόν ξεκινάει με τον Σπαλέτι να ψάχνεται και να δοκιμάζει κάθε δυνατή διάταξη στον αγωνιστικό χώρο. Στις έξι πρώτες αγωνιστικές η Ρόμα κατεβαίνει με έξι διαφορετικές διατάξεις στον αγωνιστικό χώρο και με πολλά διαφορετικά πρόσωπα.

Ψάξιμο, χωρίς φορ

Οι φορ της ομάδας είναι ο Μοντέλα, ο Κασάνο και ο Σαμπανί Νοντά, που είχαν πάρει από τη Μονακό. Ο Σπαλέτι δοκιμάζει σχήματα με τον Τότι παρτενέρ του Κασάνο, με τον Μοντέλα ή τον Νοντά στην κορυφή και τον Τότι πίσω τους, ενώ στα άκρα της ομάδας παίζουν συνήθως ο Μαντσίνι με τον Ταντέι. Τίποτα δεν λειτουργεί και το ξεκίνημα είναι απογοητευτικό.

Στις 11 Δεκεμβρίου, η Ρόμα δίνει το 15ο παιχνίδι της στο Καμπιονάτο και χάνει στο Ολύμπικο 1-2 από την Παλέρμο. Η ομάδα του Σπαλέτι έχει νικήσει μόνο σε τέσσερις αγώνες από τους δεκαπέντε κι έχει πέντε ήττες και έξι ισοπαλίες. Σαν να μην έφταναν αυτά, η Ρόμα ξεμένει από επιθετικούς.

Ο Μοντέλα αγωνίζεται τελευταία φορά βασικός στις 19 Νοεμβρίου, στη συντριβή με 1-4 εντός έδρας από την Γιουβέντους. Ο Νοντά παίρνει τη θέση του στα επόμενα ματς, σκοράρει, αλλά τραυματίζεται στο ματς με την Παλέρμο. Στο ίδιο παιχνίδι αγωνίζεται για τελευταία φορά ο Κασάνο, που την Πρωτοχρονιά φεύγει για την Μαδρίτη και τη Ρεάλ. Απελπισία.

4-6-0

Μέσα από τις τραγικές αυτές συνθήκες, ξεπήδησε μια ομάδα που έγραψε ιστορία και έκανε έντεκα συνεχόμενες νίκες, επίδοση ρεκόρ για το Καμπιονάτο. Με τα χέρια δεμένα, ο Σπαλέτι είδε πως δεν του μένουν παρά εξτρίμ επιλογές. Βάφτισε τον Τότι σέντερ φορ και διαμόρφωσε την ομάδα του ως εξής.

Στην κορυφή ο Τότι πήρε τον ρόλο του false nine, στα άκρα παρέμειναν ο Ταντέι με τον Μαντσίνι και πίσω από τον αρχηγό, ο Σπαλέτι μονιμοποίησε τον Περότα, που μέχρι τότε έπαιζε πιο χαμηλά. Μπροστά από την άμυνα έπαιζε πάντα ο Ντε Ρόσι και δίπλα του ο Σπαλέτι είχε δύο επιλογές. Είτε έβαζε δεύτερο σκληρό μέσο κι επέλεγε έναν από τους Ντακούρ και Τομάσι, είτε έβαζε έναν αργό παίχτη, αλλά καλό και γρήγορο πασέρ, τον Ακουϊλάνι.

Σπασμένα φρένα

Η Ρόμα πήρε ισοπαλία 1-1 εκτός έδρας με την Σαμπντόρια στο πρώτο παιχνίδι μ’αυτήν την διάταξη και μετά έφυγε με σπασμένα φρένα. Έντεκα συνεχόμενες νίκες, με διαφορά τερμάτων 24-5! Η Ρόμα έπαιζε εκπληκτική μπάλα, οι κινήσεις στον χώρο ήταν ασταμάτητες και οι ιταλικές άμυνες γίνονταν σμπαράλια, αφού δεν είχαν ιδέα του πως να αντιμετωπίσουν κάτι τέτοιο.

Ο Τύπος ονόμασε την διάταξη 4-6-0 και οι αναλύσεις και οι συζητήσεις έδιναν κι έπαιρναν. Η Ρόμα έφτασε σε τέτοιο σημείο τελειότητας την συγκεκριμένη διάταξη και τακτική συμπεριφορά, που στο ματς που ο Τότι δεν ήταν διαθέσιμος, ο Σπαλέτι έβαλε στην κορυφή τον Ταντέι και συνέτριψε με 4-1 την Ουντινέζε εκτός έδρας.

Σ’αυτό το διάστημα ο Τότι είχε εννέα γκολ, τέσσερα με πέναλτι, σε δέκα αγώνες. Ο Μαντσίνι έκανε όργια ερχόμενος από το πλάι κι είχε επτά γκολ σε εννέα ματς, ο Περότα σκόραρε τέσσερις φορές, ο Ταντέι άλλες τρεις, ενώ ο Ακουϊλάνι τότε πέτυχε τα πρώτα γκολ στην καριέρα του στην Σέριε Α.

Ψάξιμο, χωρίς φορ, Νο2

Οι ομοιότητες με τον Παναθηναϊκό είναι πάρα πολλές. Ο Φερέιρα στο διάστημα της διακοπής είχε την ευκαιρία να ψαχτεί, να δουλέψει πολύ την τακτική συμπεριφορά της ομάδας και τη δυνατότητα να ενσωματώσει καλύτερα τους Ζεκά, Κουϊνσι, Τοτσέ, αλλά και τον Ρούντολφ, που είχε έρθει τελευταίος.

Θα θυμάστε πως εν μέσω καταιγισμού ειδήσεων για τα διοικητικά, διαβάζαμε ρεπορτάζ για τις σκέψεις του Φερέιρα για ένα 4-4-2, με τους Λέτο και Ρούντολφ παρτενέρ του Τοτσέ. Όμως, Τοτσέ, Πετρόπουλος, Ρούντολφ κατάφεραν να είναι ταυτόχρονα τραυματίες κι έτσι στο φιλικό με τον Ηρακλη Ψαχνών ο Παναθηναϊκός είχε αναγκαστικά δίδυμο στην επίθεση τον Λέτο με τον Κλέιτον.

Ο Τοτσέ επανήλθε και τραυματίστηκε ξανά, ο Ρούντολφ έχασε προπονήσεις και δεν ήταν έτοιμος κι έτσι ο Φερέιρα έφτασε στο ματς με την Ξάνθη με μόνον διαθέσιμο σέντερ φορ τον Πετρόπουλο. Εγκλωβισμένος σχεδόν όπως ο Σπαλέτι, ο Φερέιρα είχε δύο επιλογές. Ή έναν φορ που δεν είναι πρώτη επιλογή και δεν τον είχε πολύ στην διακοπή, είτε την διάταξη και τα πρόσωπα που είχαν τουλάχιστον αγωνιστεί μαζί σε φιλικό. Επέλεξε το δεύτερο, μια λογική πολύ κοντά σ’αυτήν της Ρόμα του 2006.

4-6-0, Νο2

Ο Σιμάο έπαιξε μπροστά από τους στόπερ και δίπλα του αγωνίστηκε ο Βιτόλο. Το αν έπαιξε ρόλο η κούραση του Κατσουράνη από τους αγώνες της Εθνικής ή αν ο Φερέιρα ήθελε πιο σκληρό δίδυμο και γι’αυτό επέλεξε τον Βιτόλο, είναι κάτι που δεν θα μάθουμε. Κουϊνσι και Ζεκά έπαιξαν στο πλάι, ο Κλέιτον είχε τον ρόλο του false nine κι ο Λέτο την ελευθερία να κινείται παντού.

Οι ομοιότητες είναι κι εδώ περισσότερες από τις διαφορές. Ο Σιμάο με τον Βιτόλο είναι το σκληρό δίδυμο, όπως ήταν αυτά του Ντε Ρόσι μ’έναν από τους Ντακούρ - Τομάσι. Ο Κατσουράνης είναι ο αργός που όμως παίζει γρήγορα και με τη μία, στον ρόλο του Ακουϊλάνι. Οι Κουϊνσι - Ζεκά είναι οι ακραίοι Μαντσίνι - Ταντέι, με τον έναν από τους δύο να σκοράρει περισσότερο, Τέλος, το δίδυμο Λέτο - Κλέιτον μοιάζει κατά το ήμισυ σ’αυτό του Τότι με τον Περότα. Τη Ρόμα την οδηγούσε με γκολ και πέναλτι το δεκάρι που έγινε false nine, τον Παναθηναϊκό ο εξτρέμ που έγινε δεύτερος επιθετικός, δίπλα στον false nine.

Δουλειά

Εννοείται πως οι ομοιότητες στην τακτοποίηση στο χώρο και στα χαρακτηριστικά παικτών και διάταξης δεν θα έλεγαν τίποτα χωρίς την τακτική συμπεριφορά. Ο Παναθηναϊκός δεν μοιάζει μ’εκείνη την Ρόμα μόνο στην διάταξη και τους τραυματισμούς που την επέβαλαν, αλλά κυρίως στην κίνηση χωρίς μπάλα, στα μέτρα που αγωνίζεται η ομάδα, στους χώρους που κινούνται ο Κλέιτον με τον Λέτο, κτλ.

Ο τρόπος που κινούνται οι παίκτες στο χώρο δημιουργεί διαρκώς φάσεις, χωρίς καν να απαιτούνται προσωπικές ενέργειες. Πλέον, οι ευκαιρίες που προέρχονται από αυτοματισμούς είναι σαφώς περισσότερες απ’αυτές που φτιάχνονται από ατομικές ενέργειες. Η συνολική εικόνα δεν έχει καμία σχέση με την σχεδόν εκνευριστική στατικότητα κι απουσία σχεδίου που είχαν παρουσιάσει οι πράσινοι στην πρεμιέρα στην Κέρκυρα.

Πράγμα που υποδηλώνει πως μπορεί ο Φερέιρα να έφτασε μέσα από αρκετές συγκυρίες στο συγκεκριμένο σχήμα και ρόστερ, αλλά την τακτική συμπεριφορά την δούλεψε ούτως ή άλλως στην διακοπή. Το αν θα παίξεις με τον Πετρόπουλο ή τον Κλέιτον στην Ξάνθη είναι μια απόφαση στιγμής, όμως δεν ισχύει το ίδιο για την τακτική συμπεριφορά και τη συγχρονισμένη κίνηση. Αυτά δεν προκύπτουν επειδή έτσι αποφάσισες, αυτά προκύπτουν επειδή δουλεύτηκαν.

Ερωτήματα

Προφανώς και δεν γνωρίζω αν ο Παναθηναϊκός μπορεί να επαναλάβει και το “Σπασμένα φρένα”, αφού ήδη έκανε τα σίκουελ στο “Ψάξιμο χωρίς φορ” και το “4-6-0”. Δεν μπορούν να γίνουν εκτιμήσεις για τη συνέχεια, γιατί υπάρχουν πολλά ερωτηματικά κι αυτό είναι και το πολύ ενδιαφέρον.

Πως θα αντεπεξέλθει το σχήμα και το σχέδιο στα ντέρμπι που ακολουθούν; Θα το διατηρήσει ο Φερέιρα, ακόμα κι όταν θα έχει ξανά διαθέσιμους τους σέντερ φορ του; Πως και πόσο θα επηρεάσει την τακτική συμπεριφορά και την εικόνα του Παναθηναϊκού η χρησιμοποίηση καθαρού φορ, όταν αυτή συμβεί; Θα ξαναδούμε το δίδυμο Σιμάο-Βιτόλο, ειδικά τώρα που έρχονται ντέρμπι, κι αν ναι, ποιος θα μείνει εκτός για να γίνει η τριάδα με τον Κατσουράνη;

  • Αθλητικά νέα
  • Ειδήσεις
Έκανε πάρτι η Ρόμα!
Έκανε πάρτι η Ρόμα!
Γι' αυτό είναι «βασίλισσα»: Επική ανατροπή η Ρεάλ!
Γι' αυτό είναι «βασίλισσα»: Επική ανατροπή η Ρεάλ!
Τζόκερ: Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί που κερδίζουν τα 600.000 ευρώ!
Τζόκερ: Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί που κερδίζουν τα 600.000 ευρώ!
Άρης: Πιο κοντά ο Κωστένογλου
Άρης: Πιο κοντά ο Κωστένογλου
Εικόνες φρίκης από πολύνεκρο τροχαίο στην εθνική οδό Αθηνών - Λαμίας (pics&vid)
Εικόνες φρίκης από πολύνεκρο τροχαίο στην εθνική οδό Αθηνών - Λαμίας (pics&vid)
Οι προβλέψεις της εβδομάδας 26/02 - 04/03 σε video, από τη Μπέλλα Κυδωνάκη
Οι προβλέψεις της εβδομάδας 26/02 - 04/03 σε video, από τη Μπέλλα Κυδωνάκη
Καμμένος προς Τσαβούσογλου: Ας πατήσουν οι Τούρκοι το πόδι τους στα Ίμια να δούμε πως θα φύγουν
Καμμένος προς Τσαβούσογλου: Ας πατήσουν οι Τούρκοι το πόδι τους στα Ίμια να δούμε πως θα φύγουν
Η ώρα των Όσκαρ 2017 έφθασε: Αυτές είναι οι κυριότερες υποψηφιότητες των διάσημων βραβείων (Vids)
Η ώρα των Όσκαρ 2017 έφθασε: Αυτές είναι οι κυριότερες υποψηφιότητες των διάσημων βραβείων (Vids)

Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης